A cunoaşte adversarul, a-i cunoaşte tehnicile de manipulare, este indispensabil pentru a ne elibera de robie ....
Lingvistul nord-american Noam Chomsky a
stabilit lista celor ’’Zece strategii de Manipulare” prin mediile de
informare în masa. Evreu si de sensibilitate anarhista, semnase o
petitie pentru a apara libertatea de exprimare a lui Robert Faurisson.
Pentru Chomsky, ’’libertatea de exprimare este mai importanta decât
orice versiune a faptelor sustinuta de ordinea stabilita, oricare ar fi
raportul pe care aceasta îl întretine cu adevarul faptelor în sine.”
Chomsky evoca diferitele tehnici de manipulare si, în primul rând,
strategia diversiunii.
Strategia diversiunii consista în
deturnarea atentiei publicului de la problemele importante si de la
schimbarile hotarâte de elitele politice si economice, printr’un potop
continuu de distractii si de informatii neînsemnate. Chomsky analizeaza
diferitele tehnici de spalare a creierului, pe care o îndura poporul
nostru.
Zece strategii de manipulare a poporului nostru:
1. A distrage în permanenta atentia
publicului, departe de adevaratele probleme sociale, captivata de
subiecte fara importanta adevarata. A tine mereu publicul ocupat,
ocupat, ocupat, fara nici “un timp pentru gândire” scrie Chomsky.
2. A cauza probleme si apoi, a oferi solutii.
Aceasta metoda se mai numeste si ’’
problema – reactie – solutie”. La început, se creeaza problema, sau
„situatia”, prevazuta pentru a suscita o anume reactie a publicului,
pentru ca tocmai acesta sa ceara masurile mai dinainte stabilite pentru a
fi acceptate. De exemplu: dezvoltarea intentionata a violentei urbane
sau organizarea de atentate sângeroase, pretinse antisemite, pentru ca
publicul sa ceara legi represive, în detrimentrul libertatii.
3. Strategia „în degradeu”.
Pentru ca publicul sa accepte o masura
inacceptabila, este de ajuns sa fie aplicata în mod progresiv, în
’’degradeu”, pe o durata de zece ani. În acest fel, au fost impuse
conditii sociale si economice absolut noi din 1980 pâna în 1990. Somaj
masiv, imigratie – invazie, precaritate, flexibilitate, delocalizari,
salarii care nu mai asigura un venit decent, iata schimbarile care ar fi
provocat o revolutie daca ar fi fost aplicate în mod brutal.
4. Strategia actiunii cu date diferite.
O alta maniera de a obliga publicul sa
accepte o hotarâre nepopulara este de a o prezenta ca “dureroasa, dar
necesara’’, obtinând acordul publicului în prezent, pentru aplicarea în
viitor. Este mult mai usoara acceptarea unui sacrificiu viitor decât al
unuia apropiat. În primul rând, pentru ca efortul nu trebuie facut
imediat, apoi, pentru ca publicul are mereu tendinta de a nadajdui
’’totul va merge mai bine mâine” si ca sacrificiul cerut va putea fi
evitat. În fine, aceasta maniera lasa publicului timp pentru a se
obisnui cu ideea schimbarii, pe care o va accepta cu resemnare la
momentul venit. Exemplu recent: trecerea la Euro si pierderea
suveranitatii monetare si economice, acceptate de tarile europene între
1992 – 1995 si aplicate în 2002.
5. A se adresa publicului ca unor copii mici.
Cea mai mare parte a publicitatilor
destinate marelui public folosesc discursuri, argumente, personaje si un
ton absolut copilaresti, aproape debile, ca si cum spectatorul ar fi un
copil mic sau un handicapat mental. De ce oare ? ’’de 12 ani.”Daca ne
adresam unei persoane ca si cum ar avea 12 ani, atunci aceasta, prin
sugestibilitate si cu o oarecare probabilitate, va avea un raspuns sau o
reactie tot atât de lipsita de simt critic ca al unui copil de 12 ani”
analizeaza Chomsky.
6. A face apel mai mult la partea emotionala decât la gândire.
Este o tehnica clasica pentru a opri
analiza rationala si, deci, simtul critic al oamenilor. Ïn plus,
folosirea emotionalului deschide accesul la subconstient, pentru
implantarea unor anumite idei, dorinte, spaime, pulsiuni sau
comportamente.
7. Mentinerea poporului în nestiinta si prostie.
A face în asa fel ca poporul sa nu
înteleaga tehnologiile si metodele folosite pentru controlarea si
robirea lui. Calitatea educatiei data claselor inferioare trebuie sa fie
cât mai slaba, încât prapastia de nestiinta, care separa clasele de jos
de cele de sus sa fie si sa ramâna de neînteles de cele dintâi.
8. A încuraja publicul sa se complaca în mediocritate.
A încuraja publicul sa creada ca e
”bine” de a fi prost, vulgar si incult. A-l îndopa cu seriale americane
si emisiuni de tele-realitate, niste dobitocenii monstruoase.
9. A înlocui revolta cu învinovatirea.
A face omul sa creada ca numai el singur
este vinovat de propria’i nenorocire, din cauza unei inteligente
insuficiente, sau a capacitatilor si eforturilor necorespunzatoare.
Astfel, în loc sa se ridice împotriva sistemului, individul se
sub-estimeaza si se învinovateste, ceea ce creaza o stare depresiva,
având ca efect abtinerea de la actiune. Si, fara actiune, nu exista
revolutie !
10. Si, ultimul punct, a cunoaste oamenii mai bine decât se cunosc ei însisi.
Ïn ultimii 50 de ani, progresele
fulgeratoare ale stiintei au sapat o prapastie crescânda între
cunostintele publicului si acelea detinute si folosite de elitele
conducatoare. Multumita biologiei, neurobiologiei si psihologiei
aplicate, ”sistemul” a ajuns la cunoasterea avansata a fapturii
omenesti, fizic si psihic. Sistemul cunoaste individul mediu mai bine
decât el însusi. Aceasta înseamna ca, în majoritea cazurilor, sistemul
detine un control mai mare si o putere mai importanta asupra oamenilor
decât ei însisi.
http://youtu.be/omi6L_PC8a4
RăspundețiȘtergerePsywar prezintă utilizarea propagandelor şi a relaţilor publice de către corporații şi guverne, pentru manipularea oamenilor. Filmul explorează modul în care guvernul american a organizat evenimente pentru a manipula opinia publică în legătură cu războiul din Irak, Se discută de asemenea, scandalul Pentagonului, şi activităţile ascunse ale Rendon Group. Filmul expune activităţi guvernamentale şi corporative ce au ca scop crearea de confuzie între ştirile reale şi cele false, precum şi evoluţia în timp a unor campanii de relaţii publice de dezinformare, campanii strategice şi alte instrumente de manipulare PR care au transformat SUA intr-un loc în care cetăţenii sunt manipulați cu eficienţă, şi la scară foarte largă.
Traducere şi sincronizare: Marian Matei.