marți, 12 februarie 2013

Vindem Portul Constanţa ca să intrăm în Schengen?

  
    România va afla luna viitoare verdictul în privinţa intrării în Spaţiul Schengen. Dincolo de “fumigenele” lansate de olandezi, ce acuză corupţia şi problemele de la frontieră, adevărata miză pentru obţinerea vizei o constituie, potrivit unor experţi, privatizarea CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, o afacere evaluată, neoficial, la 1 miliard de euro.
Olandezii sunt singurii care se opun pentru aderarea României la Schengen. Încă de anul trecut s-a spus că adevărata miză ar fi una economică, nu cea legată de corupţie şi crimă organizată. "Olanda şantajează România cu intrarea în Schengen, pentru a obţine mai repede şi în condiţii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanţa şi, practic, controlul fluxului de mărfuri pentru Europa şi menţinerea Portului Constanţa într-o zonă mediocră din punctul de vedere al volumului mărfurilor şi al cifrei de afaceri", declara senatorul PSD Marius Bota. Potrivit analiştilor, acuzele îşi au o logică economică. “Dacă România intră în Spaţiul Schengen, ar putea ameninţa supremaţia Portului Rotterdam, cea mai mare poartă de intrare a mărfurilor extracomunitare în Europa”, explica expertul în transporturi Gabriel Marinescu. “Prin noile facilităţi obţinute şi prin sprijinul declarat al americanilor pentru acest proiect, Portul Constanţa ar ameninţa supremaţia olandeză”, considera expertul, citat de DailyBusiness.ro Acesta ar fi şi motivul pentru care olandezii s-au grăbit să semneze un protocol de colaborare între Portul Rotterdam şi Portul Constanţa, iar firmele olandeze s-au arătat interesate să preia portul românesc. Prin acordul de colaborare, România se angajează, practic, să predea managementul strategic asupra Portului Constanţa în mâna olandezilor, afirma senatorul Bota. Iar până la preluarea totală a portului n-ar mai fi decât un pas. "Acest lucru, făcut pe şest, este inadmisibil şi ar fi trebuit discutat în CSAT", mai spune Bota.
 "Cum am dat Petrom austriecilor ca să intrăm în UE şi Autostrada Transilvania americanilor de la Bechtel ca să intrăm în NATO, aşa vom da Portul Constanţa olandezilor pentru viza Schengen " 
   Bineînţeles,  Anca Boagiu respingea aceste acuzaţii şi declara că este în interesul României să colaboreze cu olandezii. La rândul sau, ambasadorul Olandei la Bucureşti afirma că “nu exista nicio legătură între aderarea României la Schengen şi orice posibilă colaborare în ceea ce priveşte Portul Constanţa. "Vrem să subliniem că dezvoltarea Portului Constanţa este mai presus de toate în interesul României, iar Olanda (Rotterdam) şi-a oferit experienţa internaţională binecunoscută. Este un semn clar că Olanda şi comunitatea de afaceri din Olanda apreciază excelenta relaţie bilaterală", mai arată Ambasada într-o declaraţie pentru NewsIn. “Portul Constanţa şi sectorul logistic sunt printre principalele puncte de interes pentru companiile din Olanda care vor să investească în România”, arată Bernard Wientjes, preşedintele Confederaţiei Patronale Olandeze, într-un interviu acordat HotNews.
Autorităţile se fac că plouă în port
    Autorităţile de la Bucureşti evită să vorbească oficial despre situaţia Portului Constanţa. Într-un mod de-a dreptul suspect, întreaga poveste a fost trecută sub tăcere. "Pe surse" însă aflăm că în această perioadă au loc negocieri între cele două părţi, a căror finalitate o vom vedea în septembrie. “Dacă vrem viza Schengen, va trebui să facem compromisuri olandezilor. Cred că vom asista în curând la un ceremonial foarte interesant în care Guvernul Ponta ne va anunţa, cu pompa, preluarea managementului Portului Constanţa de către olandezi”, spune economistul Cristian Dinulescu, pentru DaiyBusiness.ro. “De privatizare se va vorbi, cel mai probabil, abia după alegerile generale”, mai spune acesta. Cert este că Guvernul va avea de câştigat. Vânzarea Portului Constanţa va aduce bani la buget, indiferent dacă acesta va fi concesionat, vândut prin licitaţie directă sau pe bursă.
Principala poartă către Europa Centrală şi de Est
   Întrebarea este însă dacă România va câştiga din această afacere? Peter de Ruiter, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică din PwC România, afirma anterior că România are potenţial de a deveni una dintre rutele comerciale majore în viitor, prin intermediul Portului Constanţa. "România are potenţial de a deveni, prin intermediul Portului Constanţa, principala poartă de intrare a bunurilor provenind din Estul Asiei şi Orientul Mijlociu către Europa Centrală şi de Est, şi astfel de a ajunge una dintre rutele comerciale majore din viitor”, a declarat expertul PWC. Are însă România capacitatea de a gestiona acest potenţial? ... discuţia este una politică. “Tehnic suntem capabili să devenim, prin Portul Constanţa, principala poartă a Orientului către UE. Numai că totul se joacă la nivel politic. Nu cred că avem politicienii capabili să reziste intereselor”, a mai spus Peter de Ruiter. În plus, notează expertul, este nevoie de investiţii uriaşe pentru dezvoltarea facilităţilor portuare, iar România nu are aceşti bani. “Sper să se ajungă, până la urmă, la o concesiune, nu la vânzare. Altfel ne vom trezi că nu mai avem nici port, după ce am vândut Petrom, reţelele de electricitate şi gaze etc.”, a mai spus acesta.
    Articol preluat de la " cotidianul.ro"      

Un comentariu:

  1. de acord cu thebigbadwolf care comenta : 29/08/2012
    Distractiv articol, imi aduce aminte de emisiunea lui Virgil Iantu, “copiii spun lucruri trasnite” :)

    Rotterdam e un port mare de cateva sute de ani pt ca e localizat in cea mai populata si industrializata zona a Europei, pt ca Olanda e tara cu cea mai dezvoltata infrastructura de transport din lume, pt ca reteaua de canale navigabile da access usor si ieftin catre vestul industrializat al Germaniei (e.g. din Nieuwe Maas se ajunge in Rin) si pt ca geografia locului a permis ca portul sa se dezvolte si sa ajunga la vreo 40 de km lungime (este o croaziera care merge prin port...mergi cam o ora si nu acoperi decat inceputul portului, e absolut urias).

    Constanta e un port la o mare inchisa localizat intr-o zona putin industrializata, putin populata si cu o infrastructura de transport extrem de modesta a Europei, asa ca nu cred sa devina Constanta mai mare ca Rotterdam si cot la cot cu Shanghai si Singapore indiferent ce fac sau nu fac olandezii.

    Acum ca or fi interese economice nu zic nu, dar probabil ca miza nu e pozitia 3-4 intre cele mai mari porturi din lume ci o miza mai mioritica cum ar fi cateva milioane de furat. Oricum dupa declaratiile din ultimul timp la adresa Angelei Merkel nu stiu daca Olanda va fi singura tara care se va opune intrarii Romaniei in Schengen.

    Deasemenea n-as numi coruptia din Romania o fumigena ci o trista realitate. Iar daca vin atatea lucruri rele din Olanda, Germania, de la conducerea EU sau de la departamentul de stat al SUA, poate ar trebui sa ne alipim la Rusia sa ne apere ei de raii astia de vestici, sunt sigur ca Putin ar fi de acord…si poate apoi sa mute si flota Marii Negre de la Sevastopol la Constanta ceea ce ar mari clar capacitatea portului :)

    RăspundețiȘtergere